När får man en betalningsanmärkning?
Det är lätt hänt att glömma bort att betala något i tid. Kanske har du inte råd och därför skjuter upp problemet. Här kan du läsa om vad en betalningsanmärkning innebär och hur du undviker en.
Att få en betalningsanmärkning kan innebära stor negativ inverkan på ditt liv. Anmärkningen kvarstår i tre år och syns när företag gör en kreditupplysning på dig.
Av denna anledning kan en betalningsanmärkning göra det svårt för dig att bli beviljad krediter, så som ett lån. Det är därför viktigt att du i största möjliga mån betalar dina fakturor i tid.
Processen vid utebliven betalning
De flesta har många räkningar eller fakturor att betala och det är lätt hänt att någon uteblir.
Att betalningen uteblir kan ha många anledningar. Det kan till exempel handla om att du inte har råd, men i bästa fall handlar det om att du helt enkelt glömt att betala.
Om du inte kan betala av ett lån är det viktigt att du genast hör av dig till din långivare. På så sätt kan ni tillsammans försöka hitta en lösning som passar båda parter.
Betalningspåminnelse
Om ni inte lyckas hitta en lösning består det första steget vid utebliven betalning i att företaget du är skyldig pengar skickar ut en betalningspåminnelse till dig. Denna får du vanligtvis några dagar efter originalfakturans förfallodatum.
Påminnelsen kommer tydligt förklara vilken betalning som företaget saknar, samt hur och när du ska betala. I de flesta fall tillkommer även en påminnelseavgift och/eller dröjsmålsavgift. Vid utebliven betalning av ett lån kommer dessutom räntan fortsätta löpa.
Att skicka ut en betalningspåminnelse är kutym, men företaget som saknar betalningen har ingen skyldighet att göra detta utan kan välja att vända sig direkt till ett inkassoföretag.
Inkassokrav
Om du av olika anledningar inte betalar din påminnelse, eller om du inte fått någon, går processen vidare i form av att borgenären överlämnar ärendet till ett inkassoföretag. I dessa fall kommer företaget driva in skulden genom att skicka ut ett inkassokrav till dig.
Ett inkassokrav innebär inte att du får en betalningsanmärkning, utan medför ett nytt förfallodatum samtidigt som beloppet blir utökat med inkassoföretagets avgifter.
Det är viktigt för dig att se till så att inkassokravet stämmer. Om du misstänker att det blivit fel, att kravet inte är ämnat till dig eller att någon uppgift inte stämmer, kan du bestrida ärendet. Detta gör du enkelt genom att kontakta inkassoföretaget i fråga och förklara vad som blivit fel.
Kronofogden
Om betalning fortsatt uteblir kan inkassoföretaget vända sig till Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Kronofogden granskar ärendet för att besluta om det finns fog för indrivning.
Om de beslutar att kräva dig på betalning skickar de ut betalningsföreläggandet till dig. För att Kronofogden ska kunna säkerställa att du mottar kravbrevet levererar de det ofta med en så kallad delgivningsman.
Om du väljer att inte bestrida betalningsföreläggandet måste du omgående betala beloppet du är skyldig tillsammans med en skuldränta. Om du inte har tillräckligt kapital för att betala kan Kronofogden göra en utmätning, vilket innebär att de har rätten att sälja av dina tillgångar i syfte att kunna genomföra betalningen.
Betalningsanmärkning
Om du betalar din skuld direkt när du fått ditt betalningsföreläggande kan du undvika en betalningsanmärkning. Men om du accepterar kravbrevet utan att betala kommer Kronofogden fastställa din skuld och meddela ett utslag.
Detta utslag blir sedan registrerat hos kreditupplysningsföretagen, som därmed utfärdar betalningsanmärkningen.